Mieszanie światła ciągłego (zastanego) i błyskowego

by Jarek Sikora on 22 marca 2011

Nawet jeśli masz tylko jedną lampę błyskową to i tak dysponujesz dwoma źródłami światła.

W tym filmie wykorzystuję to drugie źródło (światło zastane) i używam go jednocześnie z lampą błyskową tworząc coś, bez czego żadnen szanujący się profesjonalny fotograf nie może się obejść :)

Tylko dla zainteresowanych softboxem pokazanym w wideo!

Wpisz pod spodem adres, na który mam wysłać dokładną instrukcję wideo pokazującą jak zrobić taki softbox. Gdy tylko to wideo powstanie, powiadomię Cię mailem.

Email:

Przeczytaj też:

Komentarze Facebook:

{ 95 comments… read them below or add one }

GNOM Marzec 22, 2011 o 7:37

LUBIĘ CIĘ :)

Paweł Marzec 22, 2011 o 7:56

Błysk!! :) Dobre
Rozbawiłeś mnie Jarku tym video a szczególnie zdjęciami (z ponurą miną) na końcu, widziałem wiele autoportretów o których opowiadasz. Ale nic nie przebije autoportretów robionych przed lustrem z lampą błyskową :)

A! I poproszę instrukcję tworzenia softboxa wg. Twojego projektu.

pzdr.

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 8:16

@Jakub: Softbox zrobiony jest z teczki na akta.

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 8:16

@GNOM: Czerwienię się!

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 8:17

@Tomek:

Wpisz maila pod wideo, a na pewno przyślę Ci link do wideo (gdy tylko je nagram:) )

Lucjan Marzec 22, 2011 o 8:18

Super!
Wszystko jasno prosto i na temat ,dzięki.
Fajnie opowiadasz bez żadnych niepotrzebnych zawiłości.

Pozdrawiam!

Bardzo proszę o linka do filmiku o softboxie.
lucyper1@tlen.pl

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 8:18

@Paweł: Dzięki za dobre słowo!

Wpisz maila pod wideo, a na pewno przyślę Ci link do wideo (gdy tylko je nagram:) )

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 8:18

@Lucjan: Dzięki za dobre słowo!

Wpisz maila pod wideo, a na pewno przyślę Ci link do wideo (gdy tylko je nagram:) )

sentinel Marzec 22, 2011 o 8:53

Bardzo ciekawy filmik i prosty :) Ja osobiście używam reporterskiego softboxu którego można zakupić na znanym portalu aukcyjnym. Wiem, ze to może ciut nie plecakowe ale mieści się wszędzie. Praca z jednym softboxem bardzo umila życie ciekawie można mieszać światło. Przykładowe efekty http://img36.imageshack.us/img36/7578/68771457.jpg http://img140.imageshack.us/img140/1621/25840257.jpg Czekam na więcej plecakowych porad :)

Pozdrawiam Darek

gajowy Marzec 22, 2011 o 9:15

Cześć Jaro,
Softbox bardzo pomysłowy, teoria trochę znana.
Całość OK!
Dziękuję i proszę o więcej.
Pozdrawiam – Wojtek

Marek Marzec 22, 2011 o 9:15

Jak zwykle prosto i rzeczowo. Choć wiedza, którą tu przekazałeś nie jest mi obca, to chętnie obejrzałem kolejne video naczelnego „profi” kraju ;)
W Twoim studio, pewnie nie ma to znaczenia, ale mogłeś wspomnieć o tym, że im większy wpływ na ekspozycję ma światło zastane, tym bardziej musimy zwracać uwagę na różnicę w temperaturze barwowej światłą błyskowego i zastanego.
Aha… co z DVD, które miało być już gotowe?

Jarek Sikora Marzec 22, 2011 o 9:37

@Marek: Masz rację co do różnicy temperaturowej lampy błyskowej i światła zastanego. Nie opowiadałem o tym, żeby nie komplikować i zmieścić się w 10 minutach :)

DVD (i nie tylko) już jest gotowe i jak tylko załatwię sprawy podatkowe napiszę więcej na blogu.

orzech Marzec 22, 2011 o 11:46

Bardzo fajne jak zwykle zreszta!
Ale umknela mi jedna rzecz, bo mowisz Jarku ze ilosc swiatla zastanego jaka bedzie widoczna na zdjeciu zalezy tylko od czasu migawki… a przyslona? Tutaj ustawiasz ja na 4. Rozumiem, ze chodzi o osiagniecie odpowiedniej glebi ostrosci albo optymalny otwor dla danego obiektywu. Czy moze sa jakies inne przeslanki do tego ze regulujesz tylko czasem migawki?
p.s. strasznie jestem ciekaw z czego zrobiles to biale w rozpraszaczu

Jarek Sikora Marzec 23, 2011 o 12:45

@orzech: ruszałem tylko czasem, żeby nie przestawiać przysłony i iso. Gdybym zaczął mieszać przysłoną albo iso, to naświetlenie z lampy błyskowej poszłoby się kopać. Czas jest jedynym parametrem nie zmieniającym naświetlenia lampy błyskowej, więc właśnie nim się bawiłem.

PS. Zasłona od prysznica. Ale mam jeszcze lepszy pomysł!

smoko Marzec 23, 2011 o 1:25

Dzisiaj po raz pierwszy trafiłem na Twoją stronę. Ale już teraz wiem, że będę tutaj zaglądał często.
Super podejście do tematu.

Paweł Marzec 23, 2011 o 8:33

Pewnie większość wpisuje swoje maile w odpowiednim okienku mając nadzieje, że są dla Ciebie widoczne lecz wygląda na to, że tak nei jest. Więc wpisuję tu :) pueblomio@o2.pl

Marek Marzec 23, 2011 o 8:51

Fajna robota tylko mam jedno pytanie, jak ustawić ostrość w czasie autoportretu?

Jarek Sikora Marzec 23, 2011 o 10:14

@Paweł: Jeśli chcesz dostać linka do instrukcji softboxowej, to zostaw mi maila nie tu, w komentarzu, ale w specjalnie do tego celu skonstruowanym okienku pod wideo. Tym, pod którym jest guzik „Przyślij mi instrukcję”

Jarek Sikora Marzec 23, 2011 o 10:15

@Marek: Ostrość ustawiłem sobie przed nagraniem, a w trakcie nagrania aparat był przełączony na ręczne ustawianie ostrości. Za każdym razem, gdy robiłem sobie zdjęcie ustawiałem się w takiej samej odległości od aparatu.

Jarek Sikora Marzec 23, 2011 o 10:21

@jurek-1: Przepalenie na mojej twarzy nie wynikało z wielkości softboxa (w tej odległości od „profesjonalnego fotografa” każdy, nawet tak mały softbox wydaje się wielki). Po prostu źle ustawiona była ekspozycja.

Co prawda ustawiłem ekspozycję prawidłowo przed rozpoczęciem nagrania, ale w ferworze walki raz ustawiałem się bliżej softboxu, a raz dalej co znacznie zmieniało ilość światła na mnie padającą.

amadeusz Marzec 23, 2011 o 12:00

dzięki Jarek za zmobilizowanie http://redek_5555.eu.interii.pl/JPG/img_.jpg , mam nadzieję że oglądający wybaczą lekkie braki w ostrości ,migawkę wyzwalałem nogą a dokładnie dużym palcem prawej nogi , przy pomocy oczywiście wężyka

amadeusz Marzec 23, 2011 o 12:08

„http://redek_5555.eu.interii.pl/JPG/img_.jpg” Mam nadzieję że wszyscy oglądający wybaczą brak w ostrości , migawkę wyzwalałem nogą dokładnie dużym palcem

amadeusz Marzec 23, 2011 o 12:15
amadeusz Marzec 23, 2011 o 12:18

w końcu sie udało :):) mam nadzieję że wszyscy oglądający wybaczą braki w ostrości :) migawkę wyzwalałem nogą a dokładnie dużym palcem w prawej nodze , za pomocą oczywiście wężyka

Jarek Sikora Marzec 23, 2011 o 12:23

@amadeusz: Genialnie udało Ci się uchwycić ducha „profesjonalnego autoportretu” – nie widać twarzy, ale widać gadżet!

:)

amadeusz Marzec 23, 2011 o 12:33

he he dzięki za miłe słowo ,takie było założenie , w tytule winienem dodać portret minionej epoki z wykorzystaniem współczesnej techniki hehe

vito Marzec 23, 2011 o 4:05

‘Ale nic nie przebije autoportretów robionych przed lustrem z lampą błyskową :)’
@Paweł,
dlatego takie aparaty nazywają się ‘LUSTRZANKI’ ;)

adam Marzec 23, 2011 o 9:03

Wszystko jasno pokazane i na temat dziękuję i czekam na więcej filmików. bardzo fajnie się ciebie ogląda i słucha. Pozdrawiam

panjacek Marzec 23, 2011 o 11:49

Bardzo sympatyczne. O przepis na softbox zaraz się przymówię a tutaj mój autoportret w świetle zastanym zmultiplikowany: http://www.flickr.com/photos/jacek_piwowarczyk/2951145991/in/set-72157605866413335/
Pozdrawiam
Jacek

Wojcio Marzec 24, 2011 o 2:53

instrukcja doszła na maila
ale mam pytanie, czy wyłożyć softbox stroną złotą czy srebrną? wynikiem będzie inna temp barwowa, ta złota to pewnie jakieś 5200K a ta srebrna to jakieś 4300K, dla koloru skóry to chyba lepiej złota,
zrobie sobie ten softbox do mojej dodatkowej lampy METZ-45, którą używam jako dodatkowa lampa od dołu do cyfrówki lub do mojego analoga Zenith TTL :D
pozdrawiam

Jarek Sikora Marzec 24, 2011 o 3:21

@Wojcio: Ja używałbym srebrnej strony. Jeśli chciałbym uzyskać cieplejszą barwę to założyłbym ciepły filtr na lampę i po sprawie.

Wojcio Marzec 24, 2011 o 6:06

@Jacek: a ja bym podniósł temp o 200-300K, filtrów na lampe jeszcze nie mam,
a propo softboxa: czy on musi być z czarnej teczki, jak sie uzyje innego koloru to nic się nie powinno stać, bo i tak obklejamy od środka folią, chyba że czarny to kolor fotografowów ;)

Jarek Sikora Marzec 24, 2011 o 7:25

@Wojcio: Czarna teczka po prostu wygląda lepiej i jeśli wewnątrz okleisz białym, to faktycznie nie musi być czarna.

Wojt@k Marzec 25, 2011 o 11:00

Również jestem zainteresowany, stworzeniem takiego, wygodnego i poręcznego softboxa Pana produkcji:). Z niecierpliwością zatem czekam na film instruktarzowy! Pozdrawiam serdecznie!

Grzegorz Marzec 26, 2011 o 6:33

poprosze linka do softboxa

Mariusz Marzec 26, 2011 o 11:41

ostatni gadżet jest najlepszy ;-)

Jacek Marzec 28, 2011 o 2:08

Witam,
niedawno trafiłem na Twoja stronę – naprawdę super. Jestem początkujący w tej tematyce chętnie i szybko wchłaniam wiedzę która jest prezentowana :)
Brakuje mi tylko materiałów na temat obróbki zdjęć na kompie. Rozumiem że wszystkie foty które są umieszczone na stronie przeszły przez obróbkę. Możesz jakieś informacje na ten temat. Proszę :)
Pozdrawiam

Jarek Sikora Marzec 28, 2011 o 2:32

@Jacek: Proszę bardzo. Oto link do mojego zaawansowanego procesu obróbki zdjęć: http://www.studiowplecaku.pl/zaawansowana-obrobka-zdjec-na-komputerze/

Daro K. Marzec 28, 2011 o 6:06

tak prosty przekaz to bajka w świecie zawiłej terminologii,bardzo dziekuję,super

Jacek Marzec 28, 2011 o 7:27

Dzięki ale nie o taki materiał do obróbki mi chodziło :)
Zgadzam się że obróbka powinna być jak najmniejsza jednak bardzo fajne rzeczy można zrobić na kompie. Z materiału wynika że do obróbki stosujesz tylko dwa suwaki. Czy wszystkie zdjęcia tylko tab były obrabiane? Jeżeli tak to nie bardzo rozumiem po co robisz zdjęcia w RAW i kupiłeś Adobe Lightroom skoro taką korektę można zrobić na w darmowym GIMP’ie.
Nie ukrywam że sposób w jaki przekazujesz wiedzę bardzo trafia do mnie i jest super, dlatego też chętnie wysłuchałbym czegoś na temat obróbki.
Dziękuję bardzo za to wszystko co zrobiłeś !!!!

Jarek Sikora Marzec 28, 2011 o 7:52

@Jacek: Może i fajne rzeczy można zrobić na kompie, ale ja ich nie robię, bo bawię się fotografią, a nie obróbką komputerową.

Większość zdjęć obrabiam tymi dwoma suwakami, czasami jeszcze jakimś jednym czy drugim.

Robię zdjęcia w RAW, bo w jpegach jest mniej informacji niż w RAW. Kupiłem Lightrooma, bo ma znakomity moduł do katalogowania zdjęć.

Dzięki za dobre słowa :)

Michał Marzec 30, 2011 o 2:45

Także poproszę o sofcika:
diligent247@gmail.com
:)

bogna Kwiecień 15, 2011 o 8:07

pytanie jakie parametry miales na lampie?

Jarek Sikora Kwiecień 15, 2011 o 11:25

@bogna: Niestety nie pamiętam. Wiem, że zoom był nastawiony na jak najszerszy, a moc była niewielka, pewnie 1/32.

Jerzy Styczeń 8, 2012 o 8:59

Migawka, przysłona, ISO, ogniskowa, odległość od obiektu, liczba przewodnia, światło zastane, błysk flesza i wszystkie pochodne. to cała filozofia i obszerny dział wiedzy, której poznanie i stosowanie wymaga nauki i treningu.
Twój film, i nie tylko ten, przybliżają mnie „do poznawania prawdy”.
Prawdę mówiąc, zamiast tracić czas na prace ręczne, wolę kupić gotowy softbox, a czas spożytkować na naukę i treningi. Nie sprawdzałem jeszcze cen, ale myślę, że nie są zawrotne. Nie mniej jednak, na wszelki wypadek, poproszę Ciebie o przepis na wykonanie tego bardzo przydatnego przedmiotu.
Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Previous post:

Next post: