Jak czas migawki wpływa na lampę błyskową – wideo

by Jarek Sikora on 24 maja 2009

Na poniższym wideo opowiadam, jaki wpływ ma czas naświetlania na światło lampy błyskowej (podpowiedź: nie ma).

Przeczytaj też:

Komentarze Facebook:

{ 30 comments… read them below or add one }

Krystian Maj 24, 2009 o 1:37

Fajny szybki filmik :) Pozdrawiam!

Marek Maj 24, 2009 o 1:57

Jarku, mówisz o wydłużaniu czasu migawki przy jednoczesnym przymykaniu przesłony…a co w sytacji gdy otwierasz przeslone, aby osiągnąć odpowiednią GO, tym samym skracasz czas migawki i dopalasz fleszem przy sterowaniu radiowym? czy nie okaże sie ze jednak czas migawki ma wpływ na flesza? Pozdrawiam

Jarek Sikora Maj 24, 2009 o 7:04

@Marek:

Nie mówię o przymykaniu przysłony.

W sytuacji przez Ciebie opisanej nie okaże się, że czas migawki ma wpływ na lampę.

Chyba że przekroczysz czas synchronizacji aparatu (dla lustrzanek z reguły 1/250), to wtedy dół kadru będzie niedoświetlony światłem błyskowym, bo podczas błysku przysłona będzie już w trakcie zamykania i przesłoni sobą część sensora.

Marcin - swiatlemmalowane.pl Maj 25, 2009 o 7:40

Kolejny fajny filmik. Wszelkie niedopowiedzenia wynikające z poprzedniego zostały wyjaśnione ;).

Miłego wypoczynku.

Bartek Maj 25, 2009 o 11:07

zamiast otwieram migawke, chyba powinienes powiedziec otwieram bardziej przyslone i robie zdjecie.

Jarek Sikora Maj 25, 2009 o 12:52

@Bartek:

Dzięki za zwrócenie uwagi.

Przez cały czas nie ruszałem przysłony i podczas wszystkich zdjęć była ustawiona na f/8.

Powinienem był powiedzieć nie „Otwieram migawkę” ale „wydłużam czas naświetlania”.

Bartek Maj 25, 2009 o 2:24

no tak, racja, w kazdym razie nie otwieram migawke ;)

Marek Maj 25, 2009 o 3:54

Tak, masz racje, obejrzałem jeszcze raz, na spokojnie materiał :) Pozdrawiam.

Michał Maj 25, 2009 o 9:07

fajny filmik, czekam na kolejne,
pozdrawiam

manfred Maj 26, 2009 o 6:58

Mam pytanie nie zawsze dysponuje dostępem do netu czy jest możliwośc śćiągnięcia fil,ików na dysk aby można w wolnej chwili w plenerze pprzeglądnąc zawartość?

Jarek Sikora Maj 26, 2009 o 8:22

@manfred:

Filmiki są hostowane (przynajmniej na razie) na vimeo.com. Nie mam nic przeciwko ich ściąganiu na dysk.

manfred Maj 26, 2009 o 11:43

Dzięki a swoją drogą robisz kawał dobrej roboty. A może by tak u górali jakiesz szkolenie zorganizować albo u krakusów chętnie przyjade.

Jarek Sikora Maj 26, 2009 o 11:49

@manfred:

Dzięki za dobre słowa. Żebyś nie wiem jak mnie zachęcał nie będę organizować więcej żadnych szkoleń.

No chyba, że coś mi się odmieni – ale nie przypuszczam.

tomasek Maj 26, 2009 o 12:06

Zdecydowanie lepiej się Ciebie Jarku czyta, niż słucha :) Wróć do pisania. Wiem, że filmiki są trendy, ale powinieneś traktować video jako ilustrację do tekstu, a nie jako zamiennik.

fotozapis Maj 27, 2009 o 12:14

W podsumowaniu padły słowa „czas nie wpływa na poziom naświetlenia zdjęcia”. To taki skrót myślowy, przecież zobaczyliśmy, że czas ma kolosalne znaczenie. Nie wpływa na oświetlenie obiektu na który błyskamy, ale na drugi plan czyli tło jak najbardziej. :)
Dodałbym, że producenci lamp różnie odbierają intencje fotografów korzystających z trybów auto i pół automatycznych. Np. w priorytecie przysłony oraz z lampą w trybie auto Olympus mocno oświetli fotografowany obiekt przyciemniając tło (skróci czas np. z 1/20 do 1/80), a Canon pozostawi czas dla światła zastanego (1/20) aby tło nie wyszło ciemniejsze. Ot, małe spostrzeżenie amatora ;)

Daniel Maj 27, 2009 o 1:01

bo autor mial na mysli ze nie wplywa na poziom naswietlenia przez lampe blyskowa, na swiatlo zastane jak najbardziej ma wplyw

manfred Maj 27, 2009 o 5:42

A ja mam pytanie być może bardzo idiotyczne po którym właśnie pan Jarek Sikora ma dość szkoleń. Jak zrobić zdjęcie aby jak najwięcej wyciągnąć światła zastanego i delikatnie doświetlić pierwszy plan ale w taki sposób żeby ilość tego światła nie była od razu rozpoznawana że pochodzi od lampy błyskowej.

ACDC Maj 27, 2009 o 7:41

fajny efekt wychodzi z błyskiem na drugą kurtynę

Daniel Maj 27, 2009 o 8:09

Jesli znasz angielski to w ponizszym linku jest to dobrze opisane

http://strobist.blogspot.com/2007/09/lighting-102-33-balancing-flashambient.html

manfred Maj 28, 2009 o 12:47

No sęk w tym że nie władam językiem barbarzyńców na tyle aby to płynnie zrozumieć a szkoda.

Daniel Maj 28, 2009 o 1:53

to tak w telegraficzznym skrocie musisz pracowac na dosc dlugich czasach migawki i szeroko otwartej przeslonie, wtedy wpadnie duzo swiatla zastanego. Oczywiscie musisz odpowiednio sobie ustawic moc blysku lampy oraz odleglosc lampy od obiektu oswietlanego i tla (moc blysku maleje z kwadratem odleglosci, czyli jak cos jest 2 razy dalej to bedzie cztery razy slabiej oswietlone).
Oczywiscie mozna to o wiele bardziej sczegolowo rozpisac. Musze poszukac jeszcze jednego linku, bo trafilem na polskie tlumaczenie anglojezycznej strony, dosc dobrze opisujacej te zagadnienia.

pozdrawiam i mam nadzieje ze to co nabazgolilem cokolwiek Ci pomoze :)

Daniel Maj 28, 2009 o 1:55

znalazlem ten link :)

http://foto.jasiu.pl/

Daniel Czerwiec 1, 2009 o 7:39

powiedziales, ze czas otwarcia migawki nie ma wplywu na oswietlany lampa obiekt. nie ma znaczenia czy bedzie to 1/80, 1/60, 1/20 czy 30 sekund. wydaje mi sie, ze wkradl sie blad bo takie np 30 sekund wypali kadr razem ze slawnym mikrofonikiem:) czy nie?

Jarek Sikora Czerwiec 1, 2009 o 8:59

@Daniel:

Masz rację, że przy dłuższych czasach mikrofon będzie wypalony, ale wypalenie będzie spowodowane światłem słonecznym, a nie światłem lampy.

Marek Czerwiec 1, 2009 o 10:08

A jak wogole wyszedł Kurs Błyskania 27 maja, napisz kilka zdań, moze jakies video, zdjecia pokursowe. O ile ten kurs nie jest owiany jakąś wielką tajemnicą. :) Mam jeszcze pytanie (sorry ze w tym miejscu) co sądzisz, co lepiej.. używac flesze w terenie ze sterowaniem radiem (np PW) czy sterowac nimi lampą na sankach ( Mater-Slave) chodzi mi o uzyskane czasy naswietlania. Wiadomo – radio to max 1/200 a na Master-Slave wyciągniesz bez problemu X-Sync.

Daniel M. Czerwiec 2, 2009 o 3:46

Widze ze mamy dwoch Danielow, tak wiec trzeba bedzie sie jeszcze dodatkowo identyfikowac przynajmniej literka np. Nazwiska ;)

Sorki za Off topic.

Prezes Czerwiec 3, 2009 o 10:00

super doświadczenie- kiedyś się nad tym zastanawiałem! :)

Prezes Czerwiec 3, 2009 o 10:09

PS. Może jakieś drobne przejęzyczenie było, ale bez przesady- przecież każdy może się domyślić o co chodzi :) Popieram nagrywanie tego typu filmików w stu procentach. Tekst też jest ważny, ale jedno zdjęcie to milion słów. A jeden film, to ile słów? Pewnie z 10x więcej. Powinni Panu dotację z Unii za te filmiki dawać… :)

Z mojej strony zero krytyki- same pochwały. Oby tak dalej!

Pozdrawiam.

piotr miazga Wrzesień 5, 2009 o 7:25

jarku, wprowadzasz trochę ludzi w błąd. czas migawki ma wpływ na światło flashowe w momencie gdy jest krótszy od czasu błysku -zasady są takie same jak przy każdym innym świetle. nie wiem jak w innych systemach ale w canonie jest możliwość synchronizacji światła flashowego z każdym czasem – tylko w tedy lampa nie może świecić pełną mocą. po przekroczeniu 1/1250s widać wyraźny spadek jasności światła flashowego po każdym przykręceniu czasu.

Jarek Sikora Wrzesień 6, 2009 o 5:23

@piotr miazga:

Jeśli Twój aparat pracuje z lampą poniżej 1/250 sekundy, to znaczy, że lampa jest w trybie High Synch. Wtedy lampa nie błyska tylko raz, ale błyska serią krótkich, słabych i szybko po sobie następujących impulsów. W tym trybie faktycznie czas naświetlania ma wpływ na moc światła z flasza.

Dodaj komentarz

Previous post:

Next post: